Kemal CANKAYA

‘Peygamberler Şehri’ Şanlıurfa izlenimleri

Bursa Basın Yayın Enformasyon İl Müdürlüğü’nün düzenlediği organizasyonla, 43 kişilik gazeteci grubu olarak ekim ayının ortasında İl Müdürü Ali Fuat Gölbaşı eşliğinde ‘Peygamberler Şehri’ Şanlıurfa’ya çıkartma yaptık.

İki günlük gezide yoğunlaştırılmış bir programla, bu tarihi kentin birçok bölgesini gezme olanağı bulduk.

Balıklıgöl, Halfeti Barajı'nda tekne gezisi, akşam kent merkezinde sıra gecesi, 'Harran Mülteci Kampı' ziyareti, Harran tarihi ören yerleri, Şanlıurfa’nın yerel televizyon kanalı Kanal Urfa’nın tesislerini ziyaret ve dönüş günü çarşıda gezi, alışveriş yaptık.

Urfa gezisi, protokol dışı bir nevi turistik gezi oldu.

Şanlıurfa’ya gittiğimiz ilk akşam bizleri, Basın Yayın Enformasyon İl Müdürü Erdoğan Güvel karşılayarak, gezi boyunca bizlere refakat etti.

Meşhur Urfa Kebabı ikramının ardından konaklayacağımız Nevali Otel’e yerleşip dinlendik.

Ertesi sabah  slowcity (sakin şehir) Halfeti’de barajda yaptığımız tekne gezintisi sırasında gözümüze çarpan güzellikler büyüleyiciydi. Yamaçlara kurulmuş tarihi Urfa evleri, mağaralar, su altında kalan köy evlerinin bulunduğu yerde dimdik ayakta duran cami minaresinin estetik güzelliği bizleri selâmlıyordu.

Halfeti doğal güzelliği, sakin hali ile insana büyük huzur veriyor. Türkiye’nin dört bir yanından turlarla gelenlerin Şanlıurfa’da uğradıkları yerlerden birinin de burası olduğu ifade ediliyor

Televizyon dizisi Karagül’de izlediğimiz mekanları kendimiz bizzat yakinen görmüş olduk.

Halfeti’de konuştuğumuz insanlar, dizilerin gerçek anlamda kendi kültürlerini yansıtmadığından şikayetçiler.

Her şehrin kendine özgü yaşanmış hikâyeleri var.

HALFETİ, KARAGÜL'ÜN HİKAYESİ...

Halfeti’nin rivayet olunan özel hikâyesi ise; şehrin siyah gülün yetiştiği tek yer olarak kabul ediliyor olması. Söylenceye göre; 'birbirlerine kavuşamayan iki âşık kendilerini Fırat’ın sularına bırakır ve bunun üzerine Halfeti’deki bütün kırmızı güller siyah açar. Kendini sulara atan bu iki âşık gibi, bir kısmını sulara bırakan şehir, bir ayağı su altında hikâyeleriyle yaşamaya devam ediyor.

Halfeti’den sonra, Şanlıurfa merkezinde 36 bin dönüm üzerine kurulu Etnografya Müzesi'ni gezdik, insanlık tarihini anlatan Neolitik çağa ait eserlerin birebiri ve replikalarını gördük.

İnsanlık tarihine ışık tutan 11 bin 500 yıllık tarihi olan kutsal tapınakların bulunduğu Göbeklitepe’de kazı çalışmalarının devam etmesi nedeni ile ziyarete kapalı olduğu için görme imkânı bulamadık.

Fakat müzede sergilenen birebir replikalarını görme imkânı oldu. Sanırım burası Türkiye’nin sayılı en büyük müzelerinden biri olma özelliğine sahip.

Şanlıurfa’da ilk akla gelen yerin Balıklıgöl olduğunu biliyoruz.

HALİL-ÜR RAHMAN, BALIKLI GÖL...

Balıklı gölün hikayesi ise; 'Hz. İbrahim’in Firavun tarafından ateşe atıldığı yer suya dönüşür ve odunlar da balık olur' şeklindedir. O günden sonra gölün adı Halil-ür Rahman olur. 'Allah'ın dostu' anlamına gelen bu isim, Hz. İbrahim’in kutsallığını yansıtmaktadır. Bugün göl hem Halil-ür Rahman, hem de Balıklıgöl olarak anılmaktaır.

HARRAN MÜLTECİ KAMPINA ZİYARET

Son gün Harran’da bulunan Suriyeli mültecilerin bulunduğu konteynır kenti ziyaret ettik, savaşın insanlarda bıraktığı acı izlerini kampta yaşayan insanların yüzlerinde gördük.

Bizleri kamp girişinde yüzlerce çocuk, sevgi seli ile karşıladı, inanın o an çok kötü oldum, gözlerim doldu.

Konteynır önlerinde oturan kadınlar tedirgin ve üzgün bir şekilde bizleri merak içersinde izlediler.

Öyle anlaşılıyor ki savaşın acısını en çok kadınlar ve çocuklar yaşıyor.

Ziyaret ettiğimiz kampta toplam olarak 11 bin insan konaklıyor.

Yetkililer; 'bu kampa yerleşildiği günden bu yana 2 binin üzerinde çocuk dünyaya geldiğini' söyledi.

İmkanlar ölçüsünde kampta bulunan Suriyeli vatandaşların tüm ihtiyaçları karşılanıyor.

Çocukların birçoğunun yalın ayak dolaştığını gördük.

Bu çocukların neden yalın ayak olduğunu kampın sorumlu müdürüne sorduk.

Genelde Arap kültüründe çocuklar yalın ayak dolaşıyorlar, ayakkabı verilmesine rağmen giymedikleri, verilen ayakkabıları sattıkları söyleniyor.

'TÜRKİYE!. TÜRKİYE !.' SLOGANLARI

Yüzlerce çocuğun toplu halde ‘Türkiye!. Türkiye!. diye slogan atmaları, Arapça olarak ‘Büyük lider Erdoğan’ sloganları ile ardımız sıra yürümeleri ayrı bir renklilik oldu.

Son durağımız; Harran Belediye Başkanı Mehmet Özyavuz’un davetlisi olarak, Harran oldu.

Harran Belediyesi Basın Halkla İlişkiler'den bir yetkilinin ilçeyle ilgili bilgi vermesinin ardından, Başkan Özyavuz’un kendi konuk evinde ağırlandık.

Başkan Mehmet Özyavuz; bizlerin ziyaretinden memnun olduğunu, ağırlamaktan büyük bir mutluluk duyduğunu belirtti.

KAYGI DUYUYORLAR!..

Urfa’da 850 binin üzerinde Suriyelinin ikamet ettiğini öğrendik. Sokakta görüştüğümüz insanlar bundan oldukça rahatsızlar. Gelecek için çok büyük bir potansiyel tehlike arzettiklerine dair kaygı duyduklarını söylediler.

Tabi bu arada iç politika ile ilgili de çok iç acıcı düşünmüyorlar, ekonominin iyi gitmediğini belirtiyorlar.

Şanlıurfa modern bir kent olmakla birlikte, oldukça muhafazakar sosyal bir yaşama sahip.

Kadim şehirlerden biri olarak gezilmesi, görülmesi gereken bir yer.

‘Evliyalar Şehri’ Yeşil Bursa’dan, ‘Peygamberler Şehri’ Şanlıurfa’ya selâm olsun.

4 Aralık 2017 Pazartesi 21:58

(0 Yorum Yapıldı)Yorumlar
<p>Henüz kimse yorum yapmamış, ilk yorum yapan siz olun.</p>

Röportajlar
Geri İleri

Yazarlar
Yazarlar RSS Beslemesi

Anket
Bursa'nın marka değeri sizce hangisi?